January 22, 2011

Sejenak Bersama....WARKAH CINTA BERBAU SYURGA..



Hari ini macam hari-hari sebelumnya..sue bekerja seperti biasa..masa yang ada disebabkan x dak customer..sue baca novel...pinjam dari kawan Noraida Mat...bila tengok tajuknya...novel ni pasti novel berbentuk percintaan yang berlandaskan keislaman....WARKAH CINTA BERBAU SYURGA...karya A. UBAIDILLAH ALIAS terbitan PTS LITERA UTAMA SDN BHD...pasti banyak pengajaran yang akan perolehi apabila membaca novel ni...dalam sue menulis entri ni...kat sini...sue ingin kongsikan antara kata-kata yang memberi peransang yang terdapat di dalam novel ini walaupun baru separuh jalan ceritanya yang dibaca:




 " Mana mungkin menjadi sehebat Saidina Ali, jika takut melibas pedang.
   Mana mungkin menjadi sehebat helang, kalau takut dengan ketinggian "



" Makin banyak yang kita faham tentang hidup, makin banyak masalah yang perlu kita hadapi. Makin banyak masalah yang perlu kita hadapi, makin banyak amanah yang perlu kita galas. Berlalunya waktu itu bererti makin berganda cabaran yang kita perlu tempuhi. "






Kata-kata ini pulak diambil, setelah selesai membaca keseluruhan novel ini:



Dr. Yusuf Al-Qaradhawi- buku yang bertajuk "Peranan Pemuda dalam Islam" - 
Peranan pertama adalah mencari ilmu islam dan peranan kedua mengamalkan ilmu itu.


" Cinta itu buta, ia menyubur tanpa batas dan sempadan, ia hadir tanpa suara. 
Adanya dapat dirasa "



" Benarlah, cinta tidak mampu memenangkan segala. Cinta tidak membawa segala kesempurnaan hadir ke sisi. Tetapi cinta mengajar kita menerima sesuatu seadanya. Cinta bukan semestinya bersama. Cinta memastikan orang yang dicintai bahagia."



" Jangan takut. Hidup harus diteruskan dan kenangan perlu dilepaskan. Jangan merungut, tetapi fikirkan hari esok. Jika kita membelakangkan matahari, kita hanya melihat bayang-bayang sendiri. Pandanglah depan, sinaran akan menyambut hanyat dan mengusir segala kedinginan yang membeku dalam duka semalam "

           

No comments:

Post a Comment